for every minute you angry, you'll lost 60 seconds of your happiness

Friday, August 20, 2010

IZRAIL & MANUSIA...

  1. Mungkin ramai dari kalangan kita tidak menyedari betapa intimnya manusia dengan Izrail iaitu malaikat yang mencabut nyawa... ceritanya bermula dengan kisah penciptaan manusia itu sendiri.
  2. Apabila Allah SWT berhasrat untuk mencipta manusia, maka berfirman Allah kepada Jibrail A.S agar mengambil tanah dari bumi tetapi bila tiba di bumi, bumi enggan membenarkan Jibrail A.S mengambilnya kerana bumi khuatir manusia akan berlaku durja pada satu hari nanti...
  3. Jibrail A.S pun kembali kepada Allah SWT dan menyatakan keengganan bumi, lalu Allah SWT mengutuskan Mikail A.S, tetapi ceritanya pun serupa... kemudian Allah SWT mengutus pula Israfil A.S namun bumi tetap enggan memberi tanah kepada Israfil A.S... dengan rasa kecewa, Israfil A.S pun kembali mengadap Allah SWT.
  4. Akhirnya, Allah SWT mengutuskan Izrail A.S dan seraya berfirman "Wahai Izrail, dapatkan tanah dari bumi dan katakan kepada bumi ia adalah perintah Ku"... lalu Izrail A.S pun mendapatkan tanah tersebut dari bumi, dan bermulalah proses penciptaan manusia yang pertama.
  5. Setelah selesai penciptaan rupa bentuk manusia, ia masih belum sempurna kerana belum ada roh... lalu Allah SWT mencipta roh untuk manusia namun roh itu enggan untuk memasuki jasad yang tidak bernyawa itu, lalu Allah SWT akhirnya mengarahkan Izrail A.S untuk menyempurnakan kemasukan roh berkenaan... melalui kaki Izrail A.S memasukkan roh manusia yang dikatakan mengambil masa 200 tahun untuk memasukannya.
  6. Dengan terciptanya manusia, lalu Allah SWT berfirman kepada Izrail A.S bahawa, Dia memilih Izrail untuk mencabut nyawa manusia, dan Izrail A.S pun menyuarakan kebimbangannya kepada Allah SWT, risau jika anak cucu Adam A.S akan membencinya... tetapi perancangan Allah SWT selaku pencipta adalah sempurna, Dia mengatakan pada Izrail bahawa Dia akan mencipta alasan kematian kepada anak cucu Adam A.S sehingga mereka lupa akan engkau sebenarnya mencabut nyawa mereka... antara lain kemalangan, penyakit dan seumpamanya
  7. Kisah ini jelas menunjukkan bahawa betapa intimnya kehidupan kita dengan Izrail A.S. Dia yang memasukkan roh manusia ke dalam jasad yang kaku dengan izin Allah SWT dan dia jugalah yang memisahkan roh itu dari jasadnya juga dengan izin Allah SWT.
  8. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment